فهرست مطالب

تحقیقات کمی بازار

راهنمای کامل در مورد تحقیقات بازار کمی : روش‌ها و مراحل اجرا

تحقیقات کمی در کنار تحقیقات کیفی مقوله اصلی در حوزه پژوهشی است. یک جنبه فراگیر از تحقیقات بازار ، می تواند شامل هر دو روش اولیه و ثانویه استخراج داده ها باشد. گاه این بخش به جای پژوهش کیفی استفاده می شود، اما تحقیقات کمی فرآیندی متمایز است که نباید با همتای خود اشتباه گرفته شود. در واقع برعکس تحقیق کیفی است. بیایید در این راهنمای کامل به شناختی در خصوص تحقیقات کمی برسیم.

تحقیقات کمی از چه اجزایی تشکیل شده است؟

همانطور که از نام آن پیداست، تحقیق کمی فرآیند جمع آوری داده های کمی یا عددی برای اهداف تحقیق است. این داده ها برای موضوعاتی که در ادامه بیان می شود استفاده خواهد شد:

  • کمی کردن نظرات، رفتارها، نگرش ها و مشکلات
  • تعمیم دادن
  • شکل گیری پیش بینی ها
  • کشف الگوها
  • تعیین میانگین ها
  • تست روابط

تحقیقات کمی به طور کلی بر حجم نمونه بزرگتر برای تعیین کمیت هر موضوع یا متغیر تکیه دارد. برای دستیابی به این هدف، این روش تحقیق شامل استفاده از ابزارهای ریاضی و آماری است. این نوع تحقیق به «چه» و «چقدر» یک موضوع در یک تلاش پژوهشی پاسخ می دهد. همانطور که تعمیم‌ها را تشکیل می‌دهد، این نوع روش شامل بررسی جمعیت بزرگ‌تر، استفاده از داده‌های قابل اندازه‌گیری و پردازش تمام داده‌ها در ابتدا و سپس تجزیه و تحلیل آن از دیدگاه آماری است.

مطلب پیشنهادی : نحوه نگارش طرح توجیهی

چهار نوع اصلی تحقیق کمی

چهار روش اصلی برای انجام تحقیقات کمی وجود دارد. این زیرمجموعه ها جدای از روش شناسی خود، انواع مختلفی از پاسخ ها و نتیجه گیری ها را نیز جستجو می کنند.

چهار نوع اصلی تحقیقات بازار کمی

تحقیق توصیفی

این برای تعیین وضعیت متغیرها استفاده می شود. وضعیت و محیط پیرامون یک متغیر یا موضوع را توصیف می کند. به این ترتیب، برای ترتیب دادن مقایسه ها، ترسیم ویژگی های نمونه، نادیده گرفتن روندهای در حال ظهور و تأیید پدیده های موجود استفاده می شود. داده ها از طریق مشاهده جمع آوری می شود. از تحقیق توصیفی برای تشکیل فرضیه استفاده می شود، اما تنها پس از جمع آوری تمام داده های لازم.

تحقیق همبستگی

این روش تحقیق برای بررسی روابط بین موضوعات و متغیرهای مختلف استفاده می شود. تجزیه و تحلیل روابط برای آزمایش یک فرضیه یا یک پیش‌بینی ضروری است. از آنجایی که این تحقیق بر روابط بین متغیرهای ثابت تمرکز دارد، سایر متغیرهای بیرونی بخشی از تحقیق نیستند. تحقیقات همبستگی در تقابل مستقیم با تحقیقات تجربی است، زیرا هیچ یک از متغیرهای مورد مطالعه دستکاری نشده اند. همبستگی ها می توانند مثبت یا منفی با درجات متفاوتی از قدرت رابطه باشند.

تحقیقات تجربی

از این روش برای یافتن رابطه علت و معلولی بین متغیرها استفاده می شود. این نوع تحقیق متکی به روش علمی است. بر خلاف تحقیقات همبستگی، تحقیقات تجربی شامل دستکاری متغیرها است. محققان یک متغیر را دستکاری می کنند تا تأثیر آن را بر متغیر دیگری آشکار کنند.

این روش اغلب به عنوان آزمایش واقعی نامیده می شود، زیرا هیچ اقدام آزمایشی همه متغیرها را بدون تغییر باقی نمی گذارد. حداقل یکی باید به نحوی تحت تأثیر قرار گیرد. این شامل دستکاری، تصادفی سازی یا برگرداندن یک متغیر است. سپس متغیرها اندازه گیری، محاسبه و مقایسه می شوند.

تحقیق پیمایشی

روش تحقیق نهایی برای درک رفتار بسیار مهم است. در تحقیقات بازار، اغلب برای سازگاری یک برند با خواسته ها، نیازها، نقاط اختلاف و رفتارهای بازار هدف آن استفاده می شود. نظرسنجی‌ها به محققان اجازه می‌دهد تا سؤالات مهمی را بپرسند تا مخاطبان هدف خود را کشف کنند و یا درک دقیقی از نظرات خود داشته باشند. به این ترتیب، آنها را می توان در یک گروه یا چند گروه، برای مقایسه انجام داد.

تحقیقات پیمایشی نسبت به سه نوع دیگر، دامنه سؤالات بسیار بیشتری دارد، زیرا محققان می توانند عملاً هر چیزی را برای انجام مطالعات خود بپرسند. با این حال، برخی از بهترین شیوه ها در پرسشنامه های نظرسنجی وجود دارد، مانند تمرکز بر صنعت شما، محصول شما و خواسته های مشتریان. در ادامه نمونه ای از پرسش ها ارائه گردیده است.

بیشتر بخوانید: کانون مشاوران اعتباری و سرمایه گذاری بانکی

آیا کار از خانه بهترین گزینه برای بهبود بهره وری برای کارمندان با رفت و آمد طولانی است؟

متغیر: کار در منزل و محل کار
جمعیت شناسی: کارکنان با رفت و آمدهای طولانی.
نوع تحقیق کمی: تجربی

ویروس کرونا چگونه شغل کارگران یقه سفید را تغییر داده است؟

متغیر: انواع شغل و وضعیت
جمعیت شناختی: یقه سفیدان.
نوع تحقیق کمی : تجربی

افراد شاغل چند وقت یکبار برای تعطیلات به مسافرت می روند؟

متغیر: تعداد دفعاتی که پاسخ دهندگان در طول تعطیلات سفر می کنند
جمعیت شناسی: افراد شاغل
نوع تحقیق کمی: توصیفی

برای اشتراک یک مجله سرگرمی چقدر می پردازید؟

متغیر: پرداختی برای اشتراک مجله
جمعیت شناختی: زنان 14 تا 44 ساله، علاقمندان به افراد مشهور.
نوع تحقیق کمی : توصیفی

تفاوت استفاده از گوشی هوشمند بین نسل هزاره و سالمندان چیست؟

متغیر: زمان صرف شده برای استفاده از تلفن هوشمند
جمعیت شناختی: افراد هزاره و سالمند
نوع تحقیق کمی: همبستگی

5 مرحله برای ایجاد یک نظرسنجی تحقیقاتی کمی موفق بازار:

5 مرحله برای ایجاد یک نظرسنجی تحقیقاتی کمی موفق بازار

هدف را مشخص کنید

چرا می خواهید این تحقیقات بازار کمی را انجام دهید؟ باید پاسخ روشنی برای این سوال وجود داشته باشد تا مراحل بعدی به آرامی اجرا شود. پس در ابتدای راه هدف خود را از انجام تحقیقات کمی مشخص کنید.

طرحی ترسیم شده داشته باشید

هر مرحله ای که باید انجام شود باید مانند ابزارهای مورد نیاز برای انجام تحقیق،  الگوهای نظرسنجی ، مخاطبان هدف و غیره روی کاغذ آورده شود. این ممکن است از پروژه ای به پروژه دیگر متفاوت باشد.

جمع آوری داده ها

این مهم ترین مرحله در این تحقیق بازار است. داده ها از طریق 3 رسانه اصلی جمع آوری می شوند: نظرسنجی آنلاین، مصاحبه تلفنی یا نظرسنجی ایمیل . جامع‌ترین راهی که می‌توانید انجام دهید این است که از هر سه روش استفاده کنید و یا با توجه به نیازتان تشخیص دهید که کدام روش برای شما بهتر جواب می‌دهد.

تجزیه و تحلیل داده های جمع آوری شده

پس از جمع آوری داده ها، باید به تجزیه و تحلیل داده‌ها بپردازیم. روش های مختلف برای تجزیه و تحلیل داده وجود دارند که عبارتند از:  آنالیز SWOT ، آنالیز مشترک، آنالیز TURF. که از این روش‌ها می توان برای به دست آوردن بهترین نتایج استفاده کرد.

زمان استفاده از تحقیقات کمی و نحوه تجزیه و تحلیل آن

روش تحقیقات بازار کمی دارای موارد استفاده خاص است. شما باید در نظر بگیرید که کدام یک برای کسب و کار خاص شما بهترین است، که شامل استراتژی، بازاریابی و سایر جنبه های شما می شود. هسته تحقیقات کمی، کمی کردن یک پدیده (یک مشکل، یک نارسایی، و تعداد زیادی از رخدادهای دیگر) و درک میزان شیوع آن است. محققان این کار را با مشاهده بخش بزرگی از جمعیت انجام می دهند.

هر زمان که نیاز به ارائه وضعیت در سطح بالاتر یا از دید پرنده دارید، باید از این شکل از تحقیق استفاده کنید. این به این دلیل است که تحقیق می تواند پیوندهای بین عوامل مختلف را شناسایی کند، به دنبال همبستگی باشد و روابط علت و معلولی را کشف کند.

سپس محققان می توانند از نتایج یافته های خود برای پیش بینی استفاده کنند. این در تحقیقات بازار هنگام راه‌اندازی یک محصول جدید، ایده‌ها یا نوآوری‌های محصول یا رشد پایگاه مشتری مفید است . برای تجزیه و تحلیل این تحقیق ابتدا باید آن را کمی و عینی کرد. محققان باید مقیاس ها و واحدهای اندازه گیری را در مطالعات مختلف خود مشخص کنند. سپس، آنها باید آنها را در قالب های قابل تفسیر به راحتی سازماندهی کنند.

به عنوان مثال، پس از جمع آوری داده های عددی، می توانید آن را در یک صفحه گسترده وارد کنید. پس از آن، می توانید آن را با جداسازی آن به نمودارها، نمودارها و جداول سازماندهی کنید. در نهایت، شما باید نتایج مبتنی بر داده را از مطالعه خود بگیرید. شما همچنین می توانید از طریق تجزیه و تحلیل پیشرفته اطلاعات بهتری را دریافت کنید.

مزایا و معایب تحقیقات بازار کمی

تحقیقات بازار کمی فواید زیادی دارد. موانعی هم دارد که قبل از شروع هر پروژه تحقیقاتی بزرگ، باید ویژگی های مثبت و منفی این نوع تحقیقات را بررسی کنید. موارد زیر ممکن است به شما کمک کند یک شکل از تحقیق را بر دیگری انتخاب کنید یا از جنبه های هر دو استفاده کنید.

مزایا و معایب تحقیقات بازار کمی

فواید تحقیقات بازار کمی

  • مجموعه های نمونه بزرگتر: هر چه گروه پاسخ دهندگان بزرگتر باشد، نتایج دقیق تر است.
  • ساختار بسیار بالا: نظرسنجی ها، پرسشنامه ها و ابزارهای دیگر برای ثبت داده های عددی
  • متمرکز: طراحی مطالعه قبل از شروع آن مشخص می شود
  • مبتنی بر نظریه: تحقیق یک نظریه را برای ارائه پشتیبانی/اثبات آزمایش می کند
  • طراحی شده برای تجزیه و تحلیل: اعداد / آمار به صورت جداول، نمودارها، شکل ها و سایر اشکال غیر متنی برای تجزیه و تحلیل آسان وجود دارند.
  • هدف: دوری از سوگیری چون تحقیق از داده ها جدا می شود و تنها به دنبال پاسخ های عینی می گردند.
  • مقایسه مستقیم نتایج: مطالعه را می توان در محیط های فرهنگی مختلف، زمان ها یا گروه های مختلف شرکت کنندگان با مقایسه آماری نتایج تنظیم کرد.

اشکالات تحقیقات کمی بازار

  • فقط بر روی اعداد تمرکز می کند: این می تواند محدود کننده باشد زیرا محققان ممکن است داده های دیگر و موضوعات بزرگتر را نادیده بگیرند.
  • بازنمایی های سطحی: نمی تواند مفاهیم پیچیده را به اندازه کافی توصیف کند (مثلاً احساسات، نظرات) و فقط اعداد پشت آنها را نشان می دهد.
  • عوامل متعددی می‌توانند نتایج را باطل کنند: یک فرضیه و مدلی برای جمع‌آوری/تحلیل داده‌ها مورد نیاز است. هر اشتباهی می تواند منجر به سوگیری و تصاویر نادرست شود.
  • ساختار اشتباه: اگر داده‌ای وجود نداشته باشد یا اندازه‌گیری‌ها واضح نباشد، سوگیری‌ها به راحتی اتفاق خواهند افتاد.

سخن پایانی در مورد تحقیقات کمی

در این مقاله از رادین در مورد تحقیقات کمی بازار، روش‌ها و مراحل اجرای آن صحبت کردیم. تحقیقات بازار بسیار فراگیرتر از آن است که به طور کامل اجرا شود، به خصوص در مدت زمان محدود. شما باید تحقیقات بازار، با یک روش تحقیق شروع کنید. تحقیقات کمی اغلب نقطه شروع خوبی است، زیرا وجود یک مشکل را از طریق کمی کردن آن به شما نشان می دهد.

علاوه بر تأیید وجود، می تواند به تأیید یک فرضیه، یافتن همبستگی و اثبات روابط علت و معلولی کمک کند. مجموعه ای سخت از داده ها نیز می تواند به شما در انجام پیش بینی های آموزشی کمک کند. در حالی که سه نوع روش تحقیق کمی مفید هستند، اما دارای معایب متعددی هستند. چهارمین مورد، یعنی تحقیق پیمایشی به پر کردن شکاف ها و نارسایی های محدودیت های عددی کمک می کند. در هر صورت، تحقیقات بازار مطمئناً از ترکیب نظرسنجی ها به عنوان بخشی از فرآیندها سود می برد.

سوالات متداول

تحقیقات بازار کمی چیست؟

تحقیقات بازار کمی از تکنیک های تحقیقات کمی برای درک بهتر بازار هدف استفاده می کند. در تحقیقات کمی، اطلاعات جمع‌آوری‌شده از نظرسنجی‌ها و پرسشنامه‌ها به مقادیر عددی تبدیل می‌شوند تا به راحتی قابل تجزیه و تحلیل باشند.

تحقیق کمی به چه نوع سؤالاتی پاسخ می دهد؟

تحقیقات کمی به دنبال تعریف «چه» و «چقدر» است. برای شناسایی الگوها، پیش‌بینی، ایجاد میانگین‌ها و کمی کردن نظرات، نگرش‌ها یا رفتارها استفاده می‌شود.

چهار نوع اصلی تحقیق کمی چیست؟

چهار نوع اصلی تحقیق کمی عبارتند از تحقیقات پیمایشی، تحقیقات همبستگی، تحقیقات توصیفی و تحقیقات تجربی

چه نوع نظرسنجی برای تحقیقات کمی استفاده می شود؟

نظرسنجی های کمی برای تحقیقات کمی مناسب هستند. در این نوع نظرسنجی، هیچ سوالی وجود ندارد و می توان به همه پاسخ ها یک مقدار عددی اختصاص داد. در بیشتر موارد، یک نظرسنجی کمی بین یک نمونه بزرگ و تصادفی از افراد توزیع می شود.

چرا حجم نمونه بزرگ هنگام انجام تحقیقات کمی مهم است؟

حجم نمونه کوچک می تواند منجر به نتایج نادرست شود. هر چه حجم نمونه بزرگتر باشد (یعنی گروهی از افرادی که نظرسنجی را دریافت می کنند)، احتمال اینکه نتایج از نظر آماری معنی دار و دقیق باشد بیشتر است.

درخواست خود را جهت مشاوره ارسال کنید...

4 1 رای
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها