شروع یک کسب و کار نو یا توسعه فعالیت موجود، مسلما می تواند تاثیر هیجان انگیزی بر مجموعه شما داشته باشد. شما در حال ایجاد تغییر واقعی هستید و شکست در آن اتفاق خوشایندی نخواهد بود . اگر تا به حال درباره مطالعه امکان سنجی (طرح توجیهی) و تاثیر آن در تصمیم گیری خود چیزی نشنیده اید، می توانید مطلب این صفحه را بخوانید و برای دریافت خدمات تدوین طرح توجیهی از رادین کمک بخواهید.
طرح توجیهی یک ارزیابی جامع از یک پروژه پیشنهادی است که تمام عوامل حیاتی برای موفقیت آن را ارزیابی می کند. موفقیت کسب و کار را می توان در درجه اول بر اساس ROI ( نرخ بازگشت سرمایه) تعریف کرد، که مقدار سودی است که توسط پروژه ایجاد می شود.
یک مطالعه امکان سنجی، عملی بودن یک پروژه یا سیستم را ارزیابی می کند. به عنوان بخشی از طرح توجیهی، تحلیل عینی و منطقی یک کسب و کار یا سرمایه گذاری بالقوه برای تعیین نقاط قوت و ضعف، فرصت ها و تهدیدهای بالقوه، منابع مورد نیاز برای انجام و موفقیت نهایی انجام می شود. هنگام قضاوت در مورد امکان سنجی دو معیار باید در نظر گرفته شود: هزینه مورد نیاز و ارزش مورد انتظار.
در تدوین طرح توجیهی، یک طرح یا پروژه پیشنهادی از نظر عملی بودن آن ارزیابی می شود. به عبارتی یک پروژه یا مشاوره سرمایه گذاری از نظر قابلیت اجرا ارزیابی می شود تا مشخص شود که آیا موفق خواهد بود یا خیر.
همانطور که از نام آن پیداست، تجزیه و تحلیل امکان سنجی برای تعیین قابلیت اجرا یک ایده استفاده می شود، مانند اطمینان از اینکه پروژه از نظر اقتصادی، قانونی و فنی امکان پذیر است. طرح توجیهی به ما می گوید که آیا یک پروژه ارزش سرمایه گذاری را دارد یا خیر – در برخی موارد، یک پروژه ممکن است انجام پذیر نباشد. دلایل زیادی برای آن وجود دارد، از جمله نیاز به منابع بیش از حد، که نه تنها آن منابع را از انجام وظایف دیگر باز می دارد، بلکه ممکن است هزینه بیشتری نسبت به کسب درآمد فعلی سازمان داشته باشد.
یک مطالعه خوب طراحی شده باید یک پیشینه تاریخی از کسب و کار یا پروژه، مانند شرح محصول یا خدمات، صورتهای حسابداری، جزئیات عملیات و مدیریت، تحقیقات و سیاستهای بازاریابی، دادههای مالی، الزامات قانونی و تعهدات مالیاتی را ارائه دهد.
مطالعه امکان سنجی یک اکتشاف اولیه از یک پروژه یا تعهد پیشنهادی برای تعیین شایستگی و قابلیت اجرای آن است. هدف مطالعه امکان سنجی ارائه یک ارزیابی مستقل است که تمام جنبه های یک پروژه پیشنهادی، از جمله ملاحظات فنی، اقتصادی، مالی، قانونی و زیست محیطی را بررسی می کند. سپس این اطلاعات به تصمیم گیرندگان کمک می کند تا تعیین کنند که آیا پروژه را ادامه دهند یا خیر.
از نتایج تدوین طرح توجیهی نیز می توان برای ایجاد یک برنامه و بودجه پروژه واقع بینانه استفاده کرد. بدون مطالعه امکان سنجی، نمی توان به راحتی فهمید که آیا پروژه پیشنهادی ارزش پیگیری دارد یا خیر.
تجزیه و تحلیل طرح توجیهی پتانسیل پروژه را برای موفقیت ارزیابی می کند. بنابراین، ابزاری مناسب و اساسی برای سرمایه گذاران بالقوه و موسسات وام دهنده است. انواع خاصی از مطالعات امکان سنجی وجود دارد که در یک گزارش تدوین طرح توجیهی کامل سه بخش ارزیابی فنی، ارزیابی اقتصادی، بازار و ارزیابی مالی بررسی خواهد شد. در زیر توضیح لازم برای انواع آن ارائه شده است:
طرح توجیهی فنی بر منابع فنی در دسترس سازمان متمرکز است. این طرح توجیهی به سازمان ها کمک می کند تا تعیین کنند که آیا منابع فنی ظرفیت را برآورده می کند و آیا تیم فنی قادر به تبدیل ایده ها به سیستم های کاری است یا خیر. امکان سنجی فنی همچنین شامل ارزیابی سخت افزار، نرم افزار و سایر الزامات فنی سیستم پیشنهادی می شود. در یک توضیح دیگر بخش امکان سنجی فنی، به تشریح چگونگی تولید محصول (محصولات) و ارائه خدمات پرداخته و الزامات لازم جهت اجرای آن را مطرح می کند.
طرح توجیهی اقتصادی معمولاً شامل تجزیه و تحلیل هزینه/فایده پروژه است و به سازمان ها کمک می کند تا قبل از تخصیص منابع مالی، قابلیت، هزینه و منافع مرتبط با پروژه را تعیین کنند. همچنین به عنوان یک ارزیابی مستقل پروژه عمل می کند و اعتبار پروژه را افزایش می دهد – به تصمیم گیرندگان کمک می کند تا مزایای اقتصادی مثبتی را برای سازمان که پروژه پیشنهادی ارائه می دهد تعیین کنند.
امکان سنجی قانونی بررسی می کند که آیا هر یک از جنبه های پروژه پیشنهادی با الزامات قانونی مانند قوانین حوزه اجرا، قوانین حفاظت از داده ها یا قوانین رسانه های اجتماعی در تضاد است یا خیر. فرض کنید یک سازمان می خواهد یک ساختمان اداری جدید در یک مکان خاص بسازد. یک مطالعه امکان سنجی ممکن است نشان دهد که مکان انتخابی برای آن کسب و کار تعریف نشده است. آن سازمان با آموختن اینکه پروژه آنها از ابتدا قابل اجرا نبوده است، در زمان به شکل قابل توجهی صرفه جویی کرده است.
این ارزیابی شامل انجام یک مطالعه برای تجزیه و تحلیل و تعیین اینکه آیا – و چگونه – نیازهای سازمان را می توان با تکمیل پروژه برآورده کرد.
امکان سنجی بازار نباید با امکان سنجی اقتصادی ترکیب شود. تاثیر بالقوه تقاضای بازار، فعالیتهای رقابتی و سهم بازار باید در تحلیل امکان سنجی بازار در نظر گرفته شود. در طول مراحل بررسی ویژگیهای تجاری پروژه، فعالیتهای رقابتی احتمالی (محلی، منطقهای، ملی و بینالمللی) باید برای تامین مالی اولیه پروژه و تاثیرات آن بر هزینههای عملیاتی تحلیل شوند.
امکان سنجی مالی باید از امکان سنجی اقتصادی متمایز شود. توانایی مدیریت پروژه جهت جمع آوری بودجه کافی برای اجرای پروژه پیشنهادی در امکان سنجی مالی گنجانده شده است. در صورت لزوم، سایر جنبههای امکان سنجی مالی مانند اعتبار، در دسترس بودن وام و حقوق صاحبان سهام نیز باید در نظر گرفته شوند. پیامدهای خرید زمین، اجاره و سایر املاک نیز در تحلیل امکان سنجی مالی بررسی میشوند.
این ارزیابی برای موفقیت پروژه مهم ترین است . به هر حال، اگر یک پروژه به موقع تکمیل نشود، شکست خواهد خورد. در زمانبندی امکانسنجی، یک سازمان تخمین میزند که پروژه چقدر زمان میبرد تا تکمیل شود.
وقتی همه این مطالعات مورد بررسی قرار گرفتند، تجزیه و تحلیل امکان سنجی به شناسایی هر گونه محدودیتی که ممکن است پروژه پیشنهادی با آن مواجه باشد، کمک می کند، از جمله:
یک مطالعه امکان سنجی ممکن است ایده های جدیدی را کشف کند که می تواند به طور کامل دامنه پروژه را تغییر دهد. بهتر است این تصمیمات را از قبل انجام دهید، نه اینکه وارد عمل شوید و یاد بگیرید که پروژه کار نخواهد کرد. انجام یک مطالعه امکان سنجی همیشه برای پروژه مفید است زیرا به شما و سایر ذینفعان تصویر واضحی از پروژه پیشنهادی می دهد.
در زیر برخی از مزایای کلیدی تدوین طرح توجیهی آورده شده است:
تهیه و تدوین طرح توجیهی یک پروژه گام مهمی است که ممکن است به مدیران پروژه در تصمیم گیری آگاهانه در مورد صرف یا عدم صرف زمان و هزینه کمک کند. مطالعات امکان سنجی همچنین ممکن است به مدیریت شرکت کمک کند تا با ارائه اطلاعات حیاتی به آنها از انجام یک تلاش تجاری دشوار اجتناب کند.
مزیت دیگر انجام مطالعه امکان سنجی این است که با ارائه اطلاعات در مورد عواملی مانند نحوه کار یک شرکت، مشکلاتی که ممکن است با آن مواجه شود، رقبای آن چه کسانی هستند، و چقدر و از کجا به دست خواهد آورد. به عبارتی سرمایهگذاران و بانکها را متقاعد می کند که آیا قرار دادن پول در یک شرکت سرمایهگذاری خاص منطقی است یا خیر.
مطالعه امکان سنجی به سوالات مهم در مورد کسب و کار پیشنهادی پاسخ خواهد داد، از جمله:
در این بخش، در مورد چند مرحله که برای تدوین طرح توجیهی در مجموعه رادین طی خواهد شد توضیح داده می شود.
برای شروع نگارش طرح توجیهی، ما یک مطالعه اولیه از پرونده شما انجام می دهیم، تا مشخص کنیم چه اجزایی را شامل می شود و آنچه را که در حال بررسی و تلاش برای یافتن آن هستیم تا چه میزان واقع بینانه است. مدارک لازم برای طرح شما تا چه میزان پاسخ گوی سازمان شما یا موسسات مالی خواهد بود.
ما باید دریابیم که آیا این تقاضا برای محصول شما است یا خیر. حجم این تقاضا چقدر است؟ آیا بازاری برای این محصول یا خدمات وجود دارد؟
ساختار و چارجوب شرکت شما بررسی خواهد شد، یعنی آیا مجموعه در حوزه محصول یا خدمت به درستی تعریف شده است. به طور خاص، به چه نوع سازمانی نیاز داریم و چه منابعی داریم؟ آیا نیاز پرسنلی خاصی داریم؟
چیدمان فنی محصول یا خدمات چگونه است؟ آیا شرکت یا شخص توانایی تامین دانش فنی مرتبط با ایده خود را دارد یا خیر؟ مدارک و مستندات لازم برای این بخش تشریح و تهیه خواهد شد.
پس از آن، صورت های مالی پیشبینیشده را ایجاد میکنیم. ما باید منابع درآمد را درک کنیم. چگونه می خواهیم از آن سود ببریم؟ درآمد از کجا سرچشمه می گیرد؟ هزینه های طرح شامل چه بخش های خواهد بود.
همچنین قصد داریم در روز اول اجرای طرح در قالب مستقل خود درآمد و هزینهها چیست و چگونه میتوانیم مطمئن باشیم که میتوانیم تصمیم بگیریم که آیا می توانیم بازگشت سرمایه خود را ایجاد کنیم؟ به عبارتی تمامی داده های سرمایه گذاری در بخش ثابت و جاری باید در فرمت مناسب خود قرار گرفته و ارزیابی شود.
در نهایت اگر طرح در بررسی اولیه پتانسیل اجرا شدن را داشته باشد، متناسب با سازمان مربوطه در فرمت و قالب مطرح شده نگارش خواهد شد. در این مرحله طرح توجیهی جهت ارزیابی اقتصادی، ارزیابی بازار، ارزیابی فنی و در نهایت ارزیابی مالی در اختیار کارشناسان متخصص هر بخش قرار گرفته و به صورت مستقل بررسی خواهد شد. در نهایت تمامی بخش ها در کنار یکدیگر آمده و مورد ارزیابی قرار می گیرد. پس از بررسی طرح توجیهی با تیم کارشناسی شرکت یا شخص متقاضی، ویراستاری نهایی گزارش انجام خواهد شد.
طرح کسب و کار یک استراتژی مستند برای یک کسب و کار است که اهداف و برنامه های آن برای دستیابی به آنها را برجسته می کند. این برنامه طرح بازار، پیشبینیهای مالی، تحقیقات بازار، هدف تجاری و بیانیه مأموریت شرکت را تشریح میکند. کارکنان کلیدی که مسئول دستیابی به اهداف هستند نیز ممکن است همراه با جدول زمانی در برنامه تجاری گنجانده شوند.
طرح کسب و کار سندی است که فعالیت های تجاری اصلی یک شرکت و نحوه برنامه ریزی آن برای دستیابی به اهداف خود را توصیف می کند.
هنگام راه اندازی یک تجارت، باید دو سند بسیار مهم ایجاد کنید: یک مطالعه امکان سنجی و یک طرح تجاری. در حالی که ممکن است شبیه به هم به نظر برسند، اما دو چیز متفاوت با اهداف متفاوت هستند.
مطالعه امکان سنجی یک سند کلان است که امکان سنجی یک کسب و کار پیشنهادی را ارزیابی می کند. این به پتانسیل بازار، رقابت، هزینه ها و مزایای راه اندازی کسب و کار، و ریسک ها و پاداش های موجود می پردازد.
از سوی دیگر، طرح کسب و کار یک سند اولیه و مشخص برای نحوه اداره یک کسب و کار و اهداف آن را مشخص می کند. این شامل اطلاعاتی در مورد بیانیه ماموریت، محصولات و خدمات آن، بازار هدف، امور مالی و تیم مدیریت آن است.
در مجموعه رادین برای تمامی بانک ها و موسسات مالی متناسب با فرمت استاندارد آنها گزارش امکان سنجی ارائه خواهد شد. سازمان ها و وزارت خانه های مختلف از جمله جهاد کشاورزی، وزارت صنعت و معدن و تجارت، شرکت شهرک های صنعتی و کشاورزی و بسیاری از نهاد های دیگر، بسته به نوع فعالیت نیاز به تدوین گزارش خواهند داشت که تمامی این خدمات در شرکت رادین ارائه می گردد.
مجموعه رادین همانند دیگر شرکت های مجاز در زمینه طرح نویسی، عضو کانون مشاوران اعتباری و سرمایه گذاری بانکی بوده و کانون به عنوان عضو ناظر قوانین و چارچوب فعالیت های شرکت ها را مشخص می کند. هزینه هر گزارش نیز براساس نرخ نامه ارائه شده از سوی کانون متناسب با محدوده سرمایه گذاری تعیین می گردد.
تهیه طرح توجیهی عموما نیاز به 3 کارشناس در بخش بازار، فنی و مالی دارد. همچنین حجم گزارش و سازمان درخواست کننده گزارش نیز در زمان تدوین تاثیر گذار خواهد بود. اما به طور میانگین در صورت کامل بودن مدارک از سوی متقاضی هر گزارش بین 10 تا 14 روز کاری زمان نیاز دارد تا تکمیل گردد.
مجموعه رادین باور دارد که شروع قرارداد و کار از زمان تحویل گزارش به متقاضی آغاز خواهد شد. از این بازه به بعد بررسی طرح آغاز شده و شرکت در جلسات دفاع و بررسی گزارش در کنار متقاضی حضور خواهد داشت. تا علاوه بر دفاع از گزارش، در صورت نیاز اصلاحات لازم را نیز انجام دهد.
تمامی گزارشات که در شرکت رادین تهیه می شود به همراه مدارک، به عنوان داده های پراهمیت لحاظ خواهد شد. این داده ها به هیچ وجه به صورت عام در سایت یا سایر فضاهای مجازی شرکت ارائه نخواهد شد. گزارش و مدارک نیز تنها به سازمان ها یا موسساتی که خود متقاضی اعلام نماید ارسال می گردد.
آدرس: تهران، ستارخان، خیابان کوثر دوم، نبش کوچه کمالی،
پلاک ۲۸، واحد ۶
ساعت کاری: 9 تا 18
شماره تلفن: ۰۲ ۵۱ ۶۶۹۰ – ۰۲۱
پست الکترونیک : info@Radincompany.ir
© تمام حقوق برای سایت رادین محفوظ می باشد.